Bloggaaminen

Blogit & kaupallisuus

joulukuu 5, 2018

 

 

Blogi on ollut pitkään aivan hiljaa – tästä heti alkuun pahoittelut. En osannut itsekään aavistaa edeltävää postausta tänne naputellessani, että bloggailulle olisi luvassa pidempi tauko mutta tiedättekö, joskus vaan… life happens. 

Toisaalta en ole ollut blogirintamalla oikeasti ihan täysin tekemättä mitään, vaikka siltä onkin ehkä näyttänyt ulospäin. Olen nimittäin suunnitellut uutta blogisivua, sellaista, joka tuntuisi enemmän omalta kuin tämä nykyinen. Sivustoa, johon toivoisin teidän kaikkien pian (uuden sivun auetessa) löytävän tienne. Blogia, joka olisi rohkeammin juuri sitä mitä toivoisin ja haaveilisin sen olevan.

Joten tällaista jännää uudistusta luvassa – pian!

Nyt haluaisin kuitenkin kirjoittaa tänne pari sanaa viime aikoina mielessäni pyörineestä asiasta; nimittäin siitä, millaista on (omasta mielestäni) olla bloggari nykypäivän blogimaailmassa.

Ensin hieman historian havinaa pohjustukseksi: olen kirjoittanut blogeja pitkään. Ensimmäinen blogitekeleeni näki päivänvalon varmasti jo reilusti kymmenen vuotta sitten ja sen jälkeen olen kirjoitellut niin omia blogejani kuin myös rustaillut vieraskynä-tekstejä muiden saiteille.

Vuosien ajan kirjoitin blogia niin, että sivuillani kävi  vainkourallinen ihmisiä viikossa ja ainoa kommentoija oli lähes poikkeuksetta äitini (kiitti äiskä!). Silti jatkoin. Ja syy tähän on itselleni ollut aina päivänselvä: halusin kirjoittaa.

Ja sama syy puskee minua eteenpäin tänäkin päivänä. Haluan kirjoittaa sekä jakaa fiiliksiä ja ajatuksia, ihastella kivoja juttuja ja elämää – ja onkin aivan mahtavaa tehdä se täällä, blogissa, teidän kanssanne.

Nyt tullaan kuitenkin siihen dilemmaan, joka on itseäni välillä vähän vaivannnut: kaupallisuuden ja oman tyylini yhdistäminen. Blogien kaupalliset kampanjathan ovat nykyään aivan normaalia toimintaa – ja miksipäs ei? Monien blogien lukijat luottavat ennemmin suosikkibloggaajansa ripsiväri-tuotesuosituksiin kuin vaikkapa lehtien kauneuspalstojen vinkkauksiin, ja tämähän on bloggareille suuri kunnianosoitus ja ilon aihe koko blogialalle.

Omalla kohdallani on tämä kaupallisuus kuitenkin vähän kaksiteräinen miekka -osastoa. Olen aina tehnyt blogia kirjoittamisen vuoksi, enkä näin ollen tosiaankaan bloggaamista aloittaessani ajatellut tekeväni hommaa edes osin kaupallisten yhteistöiden vuoksi – sillä eihän niitä edes silloin (vuonna nakki) ollut olemassa!

Kaupallisuus on hieman kinkkinen homma siksi, että mikäli haluan blogiin täysillä panostaa, vie siihen laitettu työ paljon aikaa muilta (palkallisilta) hommiltani. Eli näin ollen olisi toivottavaa, että saisin blogista jonkin verran tuloja – eli toisin sanoen: tekisin blogini sivuilla kaupallisia yhteistöitä. En kuitenkaan halua tupata blogin sivuja täyteen maksettuja yhteistöitä, sillä haluan sivuston olevan muutakin kuin tuotteiden tai palveluiden esittelyareena.

Samalla on kuitenkin myös ihanaa tuoda esiin tuotteita tai asioita, jotka ovat mielestäni aidosti mahtavia ja sellaisia joiden arvojen takana seison täysin. Tällaisena esimerkkinä toimii hyvin esimerkiksi tämänvuotinen Prisma, Vimma & Nokian Neulomo -yhteistyöni.

Kaiken tämän pohdinnan jälkeen onkin nyt (aika tylsästi) todettava, että aion jatkaa yhteistöiden suhteen samalla linjalla kuin ennenkin. Eli haluan jatkossa(kin) tehdä yhteistöitä vain sellaisten yritysten ja asioiden kanssa, jotka ovat aidosti sydäntäni lähellä.

 

Ja niin kai se on vähän kaikessa; find you way, find your people.

 

 

 

 

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Mama joulukuu 5, 2018 at 6:45 pm

    Säilytän linjani: luen aina blogisi. Kiinnostuneesti ja innolla 😍👍

  • Leave a Reply