Kategoriat
bloggaaminen

Uuden blogin markkinointi

Internettiin tulee käsittämätön määrä sisältöä joka päivä. Googlen indeksi sisältää satoja miljardeja yksittäisiä nettisisältöjä kuten blogitekstejä, videoita ja kuvia. Suomalaisia blogeja tästä on tietenkin vain pienen pieni osa, mutta paljon niitäkin on. Uuden blogin ei siis ole helppoa erottua joukosta.

Laadukas, kiinnostava, hyödyllinen ja mieleenpainuva sisältö on hyvä lähtökohta, mutta lukijoiden pitää löytää se.

Varmasti helpoin lähtökohta on ryhtyä jakamaan blogeja sosiaalisessa mediassa. Suurimmalla osalla uusista bloggaajista varmasti jo tilit suosituimmissa palveluissa onkin, mutta monikanavaisuus on avain.

Riippuen hieman aihepiiristä blogia kannattaa markkinoida ainakin Facebookissa, Instagrammissa (erityisesti lifestyle-blogit joissa on kuvia), Twitterissä (etenkin ajankohtaiset ja yhteiskunnallliset aiheet) ja myös Youtubessa mikäli videomateriaalin tuottaminen onnistuu. Nuorempaa yleisöä tavoittaa kenties parhaiten TikTokin puolelta.

Sähköpostiakaan ei pidä unohtaa. Itse asiassa uutiskirjeet elävät eräänlaista renesanssia suositun Substack-blogipalvelun myötä. Kiinnostavimmat kirjoittajat voivat jopa kerätä maksullisia tilaajia, mutta uutiskirjettä voi käyttää myös blogin markkinointiin. (Muista tietoturva sekä asianmukaiset markkinointiluvat!) Monikanavaisuus on ehdottomasti nykyaikaa.

Jakamisessa kannattaa olla rohkea mutta luonnollisesti esimerkiksi FB ryhmien sääntöjä pitää noudattaa. Ei ole hyödyllistä mainostaa blogitekstiä täysin aiheeseen liittymättömissä keskusteluissa. Samoin muiden blogeja on syytä kunnioittaa, eli kommentissa linkittää omaan tekstiin vain jos se on sallittua (Tästä voi myös kysyä blogin omistajalta.)

Etenkin jos blogilla on kaupallista merkitystä, myyt esimerkiksi käsitöitäsi sitä kautta, kannattaa tutustua myös maksulliseen mainontaan. Tarkkaan rajattu Facebook-mainonta ei välttämättä vaadi valtavaa budjettia.

Ennen toisiinsa linkittävät blogiverkostot olivat erittäin suosittuja. Nykyisin hakukoneet eli käytännössä Google ovat pienentäneet blogilinkkien painoarvoa, eli hakukonenäkyvyyden saaminen tätä kautta voi olla työlästä.