Hyvinvointi

Vihdoin irti talviväsymyksestä! (5 vinkkiä kevyempään olotilaan)

maaliskuu 2, 2018

Olen viime aikoina ollut välillä ihan erityisen väsynyt ja tästä johtuen myös potenut huonoa omaatuntoa: kun pitäisi olla niin paljon, koko ajan ja niin monelle. Mutta paineista huolimatta olen jaksanut vain pakolliset jutut ja jättänyt kivat kaverimenot kalenterista, sanonut ei juhlakutsuille ja pudistellut päätä lenkkipoluille.

Onneksi.

Koska nyt alkaa taas vähän helpottamaan. Luulenkin, että me suomalaiset (tai ainakin minä!) ollaan hieman kuin muumeja pitkien, pimeiden talvikausiemme ja melankoliaan taipuvien luonteidemme kanssa: välillä pitää saada käpertyä talviunille. Jotta voisi sitten taas yhtenä päivänä nousta, kohti kevättä ja valoisampia päiviä.

Nyt onkin siis vihdoin aika kömpiä ylös vilttien ja peittojen alta, avata oman muumitaloni ovi uusille asioille ja tuulille ja nostaa nokka kohti taivasta. Sillä kyllä: sieltä jostain se aurinko taas on saapunut taivaalle, jostain tuolta, talvipäivien syvänharmaiden sävyjen takaa. Yhtäkkiä se mollottaa taivaalla kirkkaana ja upeana, ihan kuin olisi aina ollut siinä.

Ja niinhän se onkin, sillä siellä pilvien takanahan aurinko aina on, pimeimpienkin hetkien aikana. (Se on aika hyvä juttu pitää mielessä.)

Good old arskan lisäksi seuraavat asiat ovat auttaneet itseäni pääsemään kiinni vähän valoisampaan ja kevempään kevätmoodiin:

Juo vihreää. Heitän smoothiesekoitukseeni pakkasesta usein kasvimaalta viime kesänä poimittua lehtikaalia sillä se sekoittuu juomaan kätevästi eikä edes värjää sitä epäilyttävän vihertäväksi – jolloin myös perheen pienin juo lasinsa iloisesti tyhjäksi. Vihersmoothie on itselleni ehdoton tapa tankata kroppaani vitamiineja ja voimaa – säännölliset ja terveelliset syömiset eivät nimittäin tässä yrittäjä/äiti-elämähärdellissä aina toteudu ihan oppikirjamaisesti. Smoothie onneksi tasapainottaa meininkejä tehokkaasti! Kokeile myös tuoreiden yrttien lisäämistä smoothieihin: esimerkiksi basilika ja mansikka ovat loistava kombo, samoin kuin minttu ja mustikka.

Lue. Niinkuin ihan oikeaa kirjaa! Itse luen tällä hetkellä Anna-Leena Härkösen Onnen tunnit -teosta. Seuraavaksi voisin ottaa lukemiseksi ehkäpä jotain ihan muun tyylistä: dekkari kenties? Tai elämänkerta? Maybe baby – kirjojen valtaisassa maailmassa voi luottaa siihen, että aina löytyy jokin uusi hyvä teos – mistä vaan genrestä – jonka napata seuraavaksi käteen. Lukeminen on lisäksi teknologiahässäkälle vastapainoa tuovaa, maadoittavaa toimintaa. Suosittelenkin tätä old school-harrastetta (ei siis tabletilta lukemista!) niin väsyneisiin kuin energisiin hetkiin, lukemisesta kun saa aina tietynlaista hiljaista voimaa olotilaan (etenkin mieli kiittää teknologiatauoista).

Mene ulos (vartti riittää!). Vaikka olenkin säännönmukaisesti vältellyt lenkkeilyä viime ajat (kröhöm, tai siis kuukaudet…), lenkkeilen silti päivittäin koiran ja lapsen kanssa. Jos olet kuten minä etkä varsinaisesti fanita talvilenkkeilyä muttet lapsen/koiran/lenkille sinut pakottavan kaverin myötä käppäile automaattisesti ulkona päivittäin, tee näin: laita Spotifyhin muutaman lempibiisisi mittainen soittolista ja mene niiden jammailuajaksi ulos kävelylle.  Raikas ilma ja aurinko tekevät jo vartissa ihmeitä.

Innostu uudesta. Olen luonteeltani sellainen, että innostun jatkuvasti, lapsen lailla, uusista asioista. Olen aikanani saanut kuulla tästä ominaisuudesta huvittunutta palautetta, mutta nykyään tästä enää harvemmin kuittaillaan – sillä aika paljon tämän ”intoiluhäröilyni” myötä olen saavuttanut: muun muassa oman yritykseni pystyyn saamisen. Olenkin tästä ominaisuudestani ylpeä ja kannustan testaamaan innostumista, vaikkei se tuntuisikaan ihan itselle ominaiselta toiminnalta. Uskon nimittäin innostumisen olevan aika lailla yhteydessä hyvään fiilikseen: kun on jotain uutta, josta oppia ja joka antaa puhtia perusarkeenkin – tuntuu kaikki vähän kevyemmältä. Ja innostuahan voi mistä vain: dreijauksesta, Ryan Goslingista, kiinan opiskelusta, maton kuteista tai vihannesten säilömisestä. Löydä juttusi ja valmistaudu hyviin viboihin!

Jos et ehdi mitään muuta, tee tämä: juo viikon ajan joka aamu mukillinen kuumaa vettä sitruunalla. Tee tämä ennen aamiaista – tämä terveyskikka voi kuulostaa ihmeelliseltä, mutta se todella toimii! Sitruuna puhdistaa kroppaa, antaa hyvän vitamiiniboostin heti aamusta, tehostaa aineenvaihduntaa ja kuuma juoma sinänsä toimii lempeänä herättelijänä keholle. Itse käytän mittasuhdetta yksi kupillinen kuumaa vettä + puolikkaan sitruunan mehu. Muun muassa täältä voit lukea asiasta lisää.

 

Mites te ihanaiset: löytyykö teiltä hyviä kikkakolmosia aiheeseen liittyen – eli miten lataatte akkujanne mahdollisen talviväsymyksen painaessa päälle?

 

Ihanaa perjantaita kaikille!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply