Yleinen

Kuinka ehtiä treenata lapsiarjessa?

huhtikuu 26, 2017

rsz_dsc01583

Ennen poikani syntymää kuvittelin äitiyden ja liikunnan yhdistämisen olevan suhteellisen helppoa, mitä nyt pitäisi opetella vähän aikatauluttamaan asioita paremmin.  (tähän kohtaan voisi lisätä kokeneiden äitien röhönaurua) Nooooh, eihän se ihan niin mennyt.

Voin suoraan myöntää, että kadehdin äitejä, jotka saavat lapsielämän yhdistämisen liikkumiseen vaikuttamaan helpolta. I envy you supermamas! Itse olen nimittäin viime aikoina huomannut karsivani päivän aikatauluista ensimmäisenä omat liikuntani, jotta kaiken muun ehtii tehdä. Ei hyvä, tiedetään.

Jokapäiväisen 20 minuuttisen joogani kyllä vedän läpi päivittäin, sillä ilman sitä tuntuu etenkin selässä ja hartioissa aika mojovasti jumitusta. Jooga onkin todellinen pelastajani, monellakin tapaa. Joogailujen lisäksi teen päivittäin lenkin tai pari koiran kanssa, eli hyötyliikuntaa kyllä kertyy.

Viime aikoina olen kuitenkin alkanut tuntea polttavaa tarvetta palata takaisin vähän rankempienkin treenimuotojen pariin. (Samalla ajatus myös vähän jännittää – nimimerkillä En taida omistaa enää lihaksia.) Latasinkin puhelimeeni pari applikaatiota, joiden myötä olen saanut lähes joka päivään lisättyä pieniä pätkiä kehonpainolla tehtäviä treenejä. Suosittelenkin testaamaan 30 day challenge ja/tai 7 minute workout appeja joiden kautta saa päiväänsä helpostia lisättyä kuntoilua, lyhyiden (mutta tehokkaiden – hiki!) kuntoiluhetkien muodossa.

Ajatuksenani on jatkaa jonkun aikaa lihaskuntoni perustason jälleenrakentamista näiden appien kera, jonka jälkeen sitä ehkäpä voisi uskaltautua lähteä testailemaan muitakin treenimuotoja. Sillä niinhän se on, että äidin hyvinvointi on suoraan yhteydessä myös jälkikasvuun – eli näin ollen meikäläisen onkin aika hilata nämä peffankannikat useammin jumppamatolle, lenkille ja joogasalille jotta hyvä fiilis pysyy, niin mamalla kuin bebelläkin. Ja jos ei siinä ole tarpeeksi syytä, niin lisäksi on olemassa myös pelko siitä että kroppani on pian erittäin epämuodostunut; hauikset kun saavat hulluna treeniä lapsen kantamisesta, mutta muu kroppa ei niinkään. Aika siis pistää kroppa liikkeeseen.

Haba-Viola kiittää ja kuittaa!

-V

Pssst! Seuraa VIOLAN-menoa helposti Instagramin, Facebookin ja Bloglovinin kautta.

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Jessica huhtikuu 26, 2017 at 4:43 pm

    Täytyy sano, että itelleni on kans pistäny joku liikuntapörriöinen. Kauhea hinku päästä koko ajan lenkille ja kokeilemaan uutta. Aika ei vaan tunnu riittävän oikeen ku päivät on töissä ja illat menee pääsykokeisiin lukiessa(huomenna on eka pääsykoe, APUA!) ja sit ku on vapaata ni on niin väsyny ettei meinaa jaksaa tehdä muuta ku vaan ottaa rennosti. Onneks mun hyvä työkaveri ja sitä myöden myös muuten kaveri on pyytäny mua mukaan kokeilemaan esim sauvakävelyä ja joogaa. Molemmista oon kyllä tykänny ihan älyttömästi! Harmi vaan, että joogan kevät kausi päätty(kerran kerkesin käymään) ja syksyllä alkaa vasta uus kausi. Se kyllä hoiti hommaansa nimittäin lihakset on ihan jumissa ollu jo monta vuotta ni jooga aukas hartioi ja niskaa ja se kyl tuntu ihan luksukselta. Pari vuotta kun on niska ja hartiat ollu jumissa. Ja sit se joogan jälkeinen fiilis, ah!<3 En vaan meinaa muistaa millasia liikkeitä esim. hartiaseudulle tehtiin. Siihen mun kysymyksenikin liittyy, että kun sä oot enemmänki joogaillu ni oisko liike vinkkejä? Tulis tarpeeseen 🙂

    Ps. Tuttu tunne toi käsitreenin saanti ku nostelee töissä niitä lapsia vähä väliä. Pääasiassa 4-5 vuotiaita 😀 et voidaan olla haba-Viola ja haba-Jessica XD

    • Reply Viola huhtikuu 27, 2017 at 9:58 pm

      Hahaa, mahtavaa, habajengi! Ihanaa että oot löytänyt omia lajeja. Se on parasta kun aidosti tuntuu omalta joku liikuntamuoto!

    • Reply Viola huhtikuu 27, 2017 at 9:58 pm

      Niin ja pistän mieleen toiveen joogaliike-postauksesta, kiitos vinkistä!

  • Reply T huhtikuu 29, 2017 at 2:14 pm

    Onko teille synynyt toinen poika? ONNEA!

    • Reply Viola huhtikuu 29, 2017 at 9:41 pm

      Ei sentään vielä, niin nopea en ole liikkeissäni :D! (Tämä ekakin vielä alle vuoden)

      • Reply T huhtikuu 29, 2017 at 11:00 pm

        Selvä, väärän jutun kuulin 🙂 nojuu olisihan se melkosen nopeaa! Ihanaa vappua ja kevättä <3

  • Reply Kaija Vento huhtikuu 30, 2017 at 9:06 am

    Jostain syystä olin niin oikeanpuoleinen lapsen nostelija, että sain oikean käden todella kipeäksi. Puoli vuotta sinnittelin kirkkaamman kruunun toivossa, kunnes varasin ajan hierojalla, joka sattui myös olemaan joogaopettajani. Hieronnan lomassa kerroin tuosta kivusta ja Inari piti hetken käsiään kipukohtien päällä ja laittoi sitten parit akunastat korviin. Seuraava yö oli hirveä, vietin yön käsi ojossa, kuin eräskin…ja mietin, että nyt tuli tehtyä iso moka. Aamulla käsi oli parempi kuin uutena, eikä kipu enää palannut never ever. Tarinan opetus, ilman röhönaurua… kannattaa treenata, jos et halua soitella kelloja Notre Damessa mutta ole armollinen isellesi aikatauluttamisessa, koska myöhemmin miettii kuitenkin vain sitä, kuinka nopeasti tuo vauva-aika meni. T. Kaika

    • Reply Viola huhtikuu 30, 2017 at 2:01 pm

      Jep treeni on tärkeää mutta se kaikki muu niin paljon tärkeämpää <3 🙂 Ihanaa kevättä sinulle!

  • Reply Jutta toukokuu 2, 2017 at 2:46 pm

    Kuinka pitkiä noi 30 day challengen ohjelmat on kestoltaan?

    • Reply Viola toukokuu 2, 2017 at 10:52 pm

      Jos ottaa iisin tason niin aluksi meni itsellä vain joku 5 min päivä… Mutta sitä mukaa kun kunto kasvaa niin homma toki kovenee! 🙂

    Leave a Reply